Hvordan det også kan gå:
I 2.g var jeg oppe i mundtlig kemi, måske ikke lige et af de fag, jeg havde fulgt allermest med i, men man håber jo altid.
Vel inde, trak jeg det interessante spørgsmål: Kulstofforbindelser, som jeg så skulle udbrede mig om i ca. et kvarter.
Jeg snakkede løs, tegnede og forklarede og bemærkede godt nok et lille smørret smil på censors ansigt, med slog det hen..
Godt igennem kom jeg (syntes jeg) og vel ude af lokalet meddelte jeg mine medstuderende hvad mit emne var, hvorefter de græd af grin…
Lærer og censor kom ud og gav mig et 5 tal
HVAD!
Det viste sig, at jeg under hele seancen konsekvent havde omtalt kulstofforbindelser [aka karbonater] som karbonader….
Det er altså også et svært ord: Kålstoffer…
Random – næste gang: kalkspat…
inspireret af IsLis
Ja – man kan sige meget, men i denne eksamenstid er der meget at huske; f.eks. at give sin danskelev i 10. klasse alle siderne af det eventyr, hun skal analysere.
Og da det så viser sig 10 minutter inde i eksaminationen, at siden mangler, hvad gør man så?
Tilbyder hende et 9-tal (vi havde ikke bemærket, at hun manglede siden, da vi jo var stærkt optaget af at drikke kaffe) eller muligheden for at trække igen og overvejer, at censorfrokosten rykker længere væk.
Heldigvis tog hun 9. tallet, da hun i dette HC Andersen år havde “Hyrdinden og skorstensfejeren” i erindringen.
Så kom der trods alt noget godt ud af HCA-fondets store investering 🙂