… den er der også blevet talt om i årevis …
Gårsdagens store infrastrukturaftale, for os i det midtjydske, om 10 år:
Lokalavisen har følgende liste:
- Ny togforbindelse mellem Aarhus-Galten-Silkeborg (igangsættes 2026 – koster 2,2 mia. kr. + 60 mio. kr. til VVM)
- Ny station i Brabrand (igangsættes 2031 – koster 100 mio. kr. + 8 mio. kr. til VVM)
- Udvidelse af E45 Kolding-Aarhus N (igangsættes 2022 – koster 6,2 mia. kr.)
- Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Aarhus N-Randers N (igangsættes 2022 – koster 231 mio. kr.)
- Tunnel under Marselis Boulevard (igangsættes 2025 – koster 2,7 mia. kr. + 30 mio. kr. til VVM)
- Fremtidssikring af Aarhus H (igangsættes 2022 – koster 317 mio. kr.)
- Derudover er der afsat penge til letbaneprojekter, diverse undersøgelser og cykelinfrastruktur i hele landet
Ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg – Forundersøgelse oktober 2016 (82 sider) // stiften 10.okt 2016 // Pendleranalyse 2016 // Trafikstyrelsen 2014 // Screening 2012 // visionsoplæg 2008 (pdf) // pendlermåling 2004 ? //
Note: man skulle aldrig have nedlagt Hammelbanen //
Update 17.april 2024: En ekstern vurdering af anlægsprisen har vurderet, at en ny Aarhus-Silkeborgbane vil koste omkring 5-6 mia. kr. Inflation og risikovurderinger er skyld i fordyrelsen – via – via
En ny trafikmodel-beregning fra kommunerne i Aarhus, Skanderborg og Silkeborg samt Region Midtjylland viser, at hvis en ny jernbane fra Silkeborg til Aarhus bliver dobbeltsporet og får fem lokale stationer kan det tiltrække 12.000 flere af- og påstigninger om dagen og dermed reducere trafikproblemer på vejene og CO2-udslip.
https://stiften.dk/aarhus/ny-jernbane-mellem-aarhus-og-silkeborg-kan-give-flere-lokale-togstationer